Co spojuje jógu a orientální tanec?

Břišní tanečnice se soustředí na techniku, výraz… ale stačíte dýchat? Jak používáte nádech a výdech při tanci? V orientálním tanci je často opomíjený, přitom se použít sílu dechu je ku prospěchu jak tanečního vystoupení, tak pro prohloubení prožitku tanečnice.

Kam míří vaše pozornost?

Dech přivádí pozornost dovnitř, z vnějšku k sobě. Bezesporu orientální tanec pracuje s energií a působí na systém čaker. Muládhára (první čakra) a svádhišthána (druhá čakra) je stimulovaná pohybem pánve, manipúra (třetí čakra) při pohybu břišní stěny a anáhata (čtvrtá čakra) při pohybu hrudníku. Tanec může být dokonalým nástrojem sebevyjádření, zejména pak když si žena dovolí improvizovat.

Aby mohl být orientální tanec plnohodnotným prožitkem, nikoliv pouze fyzickým cvičením, je důležité pozorování sebe sama. Pokud ženy tančí v souladu se svým dechem, jejich mysl má možnost zastavit se.

Kouzelné shimmy

Dovolíme-li si vidět za orientálním tancem více než třasy boky a kroužky hrudníkem, přirozeně zklidníme dech i mysl. Otevírá se nám cesta do niterního světa, který zároveň je světem všech. Tanec přinášející blaženost.

Za nejpřínosnější prvky z orientálního tance považuji vlnu celým tělem (velbloud) a uvolňující třas shimmy. Velbloud aktivuje energii po celé délce sušumny a otevírá čakry. Energeticky přínosnější je však obrácený velbloud, kdy jde energie od muládháry po adžňá (šestá čakra, čakra třetího oka). Shimmy působí jako nabuzovač. Přináší vibrace do celého těla, uvolnění a rozpohybování energii. Díky tomu se žena cítí uvolněná a nabitá zároveň. Tento pocit relaxace a vnitřní síly je dobré kultivovat – někdo k tomu zvolí jógové ásány, někdo orientální tanec.

Jóga a břišní tance dohromady?

Z mého pohledu jdou tyto dvě fyzické praxe velmi dobře dohromady. Potvrzují nám to i reakce tanečnic, které navštěvují taneční kurzy. Zklidnění, obrácení pozornosti do sebe, pozorování svého těla a dechu, schopnost soustředění. Aniž bychom o tom mluvily, aplikujeme principy jógy. Řada žen přichází na lekci s tím, že se přišly fyzicky hýbat a čekají taneční drill. Přirozeně však na kurzy nechodí ženy, které nehledají zklidnění a zastavení. Takové pojetí orientálního tance nabízejí jiná studia a je to tak v pořádku. 🙂

Krása orientu i jógy

Orientální tanec formuje postavu a je vizuálně krásný, není důvod si odepírat tuto jeho formu. A nevidím smysl podbízet jim obrácení se do sebe. Spíše dává smysl otevřít možnost soustředit se na sebe prostřednictvím tance a jógy.

Proto považuji za důležité, aby se z orientálního tance nestala jen show pro publikum sespoustou technických prvků, pohybu po prostoru za účelem vytvořit.

Stejně jako praktikování ásán, i u tančení je podstatná vnímavost k sobě samé, věnování si pozornosti. Přínos jógy orientálnímu tanci vidím v prohloubení prožitku při tanci. V pozornosti na dech,v pozornosti k sobě samé. Orientální tanec přibližuje ženy k józe nejen z pohledu ásán, ale zejménak duchovní praxi.

Práce se energií je pro mnoho žen pochopitelná a vnímatelná a jógová praxe jim umožňuje přiblížit se osvobození. Nejsou to ásany a nejsou to ani kroužky a osmičky pánví, co přinesou člověka k poznání. Pouze ho mohou přiblížit k cíli. Orientální tanec je prostředek, jóga je cesta.

 

Tento text je součástí závěrečné práce „Jóga a orientální tanec: spojení, které dává smysl“, psanou k zakončení kurzu Instruktor jógy